יום שלישי, 16 בפברואר 2010

דניאל שירייב ודינה לזניק- תלונות

1 אנחנו בחרנו את המושג תלונות, שבא לידי ביטוי בתחילת פרק י"ד, פסוקים 1-4.בפסוקים אלה, בני ישראל בוכים וזועקים. הם פונים למשה ואהרן, ומדגישים שהיו מעדיפים למות במצרים מאשר במדבר, מכיוון שלא יוכלו לכבוש את כנען (כך הם לפחות חשבו). העם סובל מחוסר מוטיבציה, הם איבדו אמון בהנהגה כתוצאה מהדיווח השקרי של המרגלים. בנוסף, הם שואלים מדוע לקח אותם ה' לארץ הזאת, "אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ"; כדי שנשותיהם וילדיהם יהיו לשלל?
בני ישראל רוצים לבחור מנהיג חדש, שינהיגם בחזרה לשבי במצרים (הם מעדיפים תנאי עבדות ושבי על-פני מלחמה נגד "אַנְשֵׁי המִדּוֹת").

2-3.
ההגדרה המקובלת למילה "תלונה" היא : הבעת אי שביעות רצון ממעשה או מחדל. בתלונה יש רכיבים של בירור בדיקת תהליכים וחקירה באשר לסיבת היווצרותה. בעצם אופייה של התלונה מתבקש ממנה תיקון תוצאות המעשה או המחדל, (כאשר היא נמצאת מוצדקת).

א
וַתִּשָּׂא, כָּל-הָעֵדָה, וַיִּתְּנוּ, אֶת-קוֹלָם; וַיִּבְכּוּ הָעָם, בַּלַּיְלָה הַהוּא. -> בני ישראל "מייללים", בוכים באותו הלילה (כששמעו שהארץ קשה לכיבוש).

ב וַיִּלֹּנוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, כֹּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם כָּל-הָעֵדָה, לוּ-מַתְנוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, אוֹ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה, לוּ-מָתְנוּ. -> בני העם פונים למשה ואהרן בתלונות, ואומרים שהם מעדיפים למות במצרים מאשר בקרב בכנען.

ג וְלָמָה יְהוָה מֵבִיא אֹתָנוּ אֶל-הָאָרֶץ הַזֹּאת, לִנְפֹּל בַּחֶרֶב--נָשֵׁינוּ וְטַפֵּנוּ, יִהְיוּ לָבַז; הֲלוֹא טוֹב לָנוּ, שׁוּב מִצְרָיְמָה. -> למה ה' מביא אותנו לארץ שלא ניתנת לכיבוש? כדי שילדינו ונשותינו יהיו שבויים? עדיף היה לנו במצרים.

ד וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ אֶל-אָחִיו: נִתְּנָה רֹאשׁ, וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה. -> נבחר לנו מנהיג חדש, ונחזור למצרים.

4. בני, תלמיד ממוצע בתיכון, קיבל 70 במבחן האחרון באנגלית. את אותן הטעויות עשה חברו עוזי, אך הוא קיבל 80. כשפנה בני למורה, היא סירבה לתת הסברים וביקשה שלא "יתעסק בשטויות". כשהבין שלא ישיג דבר מלהתווכח איתה, החליט בני לשאול את המורה של הכיתה המקבילה. היא ענתה בביטחון שהציון לא מדיוק, ושכדאי לשאול את המורה שוב.


בני, נואש מלפנות אליה שוב ושוב, ניסה לשנות גישה- הוא ביקש מהמנהלת לבדוק את העניין. תשובתה הייתה חד משמעית- היא אינה מתעסקת בציונים, אלא רק בבעיות התנהגות. למחרת, המורה לקחה את בני הצידה, ושאלה בזעם: "מי מרשה לעצמו להתלונן עליי מאחורי הגב?!". היא חטפה את המבחן מידו ושינתה את הציון לנכשל. "לי לא אומרים מה לעשות!" המורה צעקה. זאת דוגמא לתוצאה שלילית מתלונה צודקת.



הסרטון שלנו:



הפוסטר שלנו (פורסם גם בפיקאסה):


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה