יום רביעי, 17 בפברואר 2010

פרשת המרגלים - מידה כנגד מידה - דוד וולודרסקי וניר מלכה


1. מידה כנגד מידה בפרשת המרגלים מופיעה בכך:
40 ימי ריגול – 40 שנות נדודים במדבר ( מספר טיפולוגי)
לא תארו את ארץ – לא יראה בכלל ימותו במדבר
התלוננו שהארץ אוכלת יושביה וביקשו – אכן ימותו שם ודור ביניהם יכנס לארץ
חששו ליפול בחרב – ימותו בחרב בחוכמה

2. ציטוטים:
40 ימי ריגול – פרק י"ג פסוק כה – "וַיָּשֻׁבוּ, מִתּוּר הָאָרֶץ, מִקֵּץ, אַרְבָּעִים יוֹם."
לא תארו את הארץ – פרק י"ג פסוקים כ"ז-כ"ט - וַיְסַפְּרוּ-לוֹ, וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא--וְזֶה-פִּרְיָהּ. כח אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם. כט עֲמָלֵק יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב; וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי, יוֹשֵׁב בָּהָר, וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל-הַיָּם, וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן."
ארץ אוכלת יושביה – פרק "ג פסוק ל"ב – "וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת."
חששו ליפול בחרב – פרק י"ג פסוק ל"ג – "וְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק--מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם."

3. מידה כנגד מידה – עיקרון מוסרי, הנהגתי ומשפטי שהינו מהמובילים בתורה, ונחשב לעקרון יסוד בהבנת תורת הגמול במקרא. מהותו של עיקרון זה שאלוהים מתנהג וגומל לבני אדם באותו האופן שבו הם מתנהגים, ואף בית דין צריך להתייחס ולענוש את המובאים לפניו, ביחס ישר למעשיהם ובהתאם לאופן שבו התנהגו כלפי האחרים. ענישה של מידה כנגד מידה הייתה מקובלת בתרבויות הקדומות, ונראה ששימשה כאמת מידה ברורה לגילום של מושג הצדק. כיצד זה בא בפרשת המרגלים:
40 ימי ריגול – 40 שנות נדודים במדבר ( מספר טיפולוגי)

לא תארו את ארץ – לא יראה בכלל ימותו במדבר
התלוננו שהארץ אוכלת יושביה וביקשו – אכן ימותו שם ודור ביניהם יכנס לארץ
חששו ליפול בחרב – ימותו בחרב בחוכמה
4. היו היה ילד בשם רועי. לרועי הייתה נטייה מוזרה וחריגה לאחר לבית הספר באופן קבוע , כמעט כל יום! לאותו תלמיד הייתה מורה שהבחינה בדבר והחליטה לשים קץ לסיפור , תחילה נתנה לו להגיע פעם אחת בשעה 7:40 אך, רועי לא הגיע. המורה נתנו לו עוד פעם, אך לא שהוא לא הגיע הוא אפילו איחר עוד פעם. למורה זה הספיק, היא החליטה לתת לו עונש חמור מאוד, שבוע שלם להגיע כל בוקר ב7:40. רועי אפילו לא ביצע עונש זה, כתוצאה מכך המורה הביא לו שבועיים 7:40 ובנוסף דיווחה על התופעה למחנכת הכיתה שלו ולהורים שלו. במצב זה, רועי כמובן ביצע את העונש, ומאז הוא לא מעיז לאחר שוב וכול עונש שמוטל עליו הוא מבצע.
5. סרטון:


6. התמונה:


העלנו גם לפיקסה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה