יום חמישי, 18 בפברואר 2010

פרשת המרגלים - נקמה - רותם ויאנה :)


1. הסבר היכן בא המושג\ ערך הזה לידי ביטוי בסיפור המרגלים.

לפי דעתנו , מושג זה בא לביטוי כך :

הנקמה באה לידי ביטוי בפרשת המרגלים בכך שה' נוקם במרגלים אשר שיקרו בתיאור הארץ בדרכים של מידה כנגד מידה – דרכים שבהם הוא פוגע בדרכים מכוונות במרגלים . בנוסף , ה' נוקם בעם שבכל זאת ניסה לצאת לכבוש את ארץ כנען .

2 . צטט את הקטע המתאים למושג/ ערך מתוך הפרקים, במדבר י"ג י"ד.

לא וְטַפְּכֶם--אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם, לָבַז יִהְיֶה: וְהֵבֵיאתִי אֹתָם--וְיָדְעוּ אֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר מְאַסְתֶּם בָּהּ. לב וּפִגְרֵיכֶם, אַתֶּם--יִפְּלוּ, בַּמִּדְבָּר הַזֶּה. לג וּבְנֵיכֶם יִהְיוּ רֹעִים בַּמִּדְבָּר, אַרְבָּעִים שָׁנָה, וְנָשְׂאוּ, אֶת-זְנוּתֵיכֶם--עַד-תֹּם פִּגְרֵיכֶם, בַּמִּדְבָּר. לד בְּמִסְפַּר הַיָּמִים אֲשֶׁר-תַּרְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ, אַרְבָּעִים יוֹם--יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה תִּשְׂאוּ אֶת-עֲו‍ֹנֹתֵיכֶם, אַרְבָּעִים שָׁנָה; וִידַעְתֶּם, אֶת-תְּנוּאָתִי. לה אֲנִי יְהוָה, דִּבַּרְתִּי, אִם-לֹא זֹאת אֶעֱשֶׂה לְכָל-הָעֵדָה הָרָעָה הַזֹּאת, הַנּוֹעָדִים עָלָי; בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ, וְשָׁם יָמֻתוּ. לו וְהָאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר-שָׁלַח מֹשֶׁה לָתוּר אֶת-הָאָרֶץ; וַיָּשֻׁבוּ, וילונו (וַיַּלִּינוּ) עָלָיו אֶת-כָּל-הָעֵדָה, לְהוֹצִיא דִבָּה, עַל-הָאָרֶץ. לז וַיָּמֻתוּ, הָאֲנָשִׁים, מוֹצִאֵי דִבַּת-הָאָרֶץ, רָעָה--בַּמַּגֵּפָה, לִפְנֵי יְהוָה. לח וִיהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן, וְכָלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה, חָיוּ מִן-הָאֲנָשִׁים הָהֵם, הַהֹלְכִים לָתוּר אֶת-הָאָרֶץ. לט וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֶל-כָּל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיִּתְאַבְּלוּ הָעָם, מְאֹד.

מה וַיֵּרֶד הָעֲמָלֵקִי וְהַכְּנַעֲנִי, הַיֹּשֵׁב בָּהָר הַהוּא; וַיַּכּוּם וַיַּכְּתוּם, עַד-הַחָרְמָה.

3. הסבר אותו במילותיך. בדבריך התייחס לערך \ מושג אותו קבלת והסבר כיצד הוא בא לידי ביטוי בקטע.

בפסוק זה מסופר על העונש שה' נותן למרגלים אשר שיקרו בתיאור הארץ וזאת בעצם נקמו של ה' . ה' נוקם פה נקמה של מידה כנגד מידה ובה הוא עושה דברים בכוונה כדי לפגוע במרגלים ולהמיתם .

4. סיפור בנושא נקמה :

לאחר הפרידה מחבר שלי , ולאחר שעיכלתי מה שהוא עשה לי הבנתי שאני חייבת לנקום. לא ידעתי איך לעשות זאת בכיוון שאיני הייתי בטוחה מה הדרך הכי טובה לנקום בו . רגשותיי היו מעורבים, מפני שמצד אחד , רציתי לנקום בו ולפגוע בו אך מצד שני חשבתי על איך הוא ירגיש , והאם אני ארגיש טוב עם עצמי אחרי שהייתי פוגעת בו .אחרי התלבטות ארוכה הבנתי שאני חייבת לנקום בו אבל החלטתי שאני לא אגרום לו לסבול יותר מידי ולא אביך אותו מול אנשים אחרים – בניגוד למה שהוא עשה לי. אחרי כמה ימים אני ושני חברותי הגענו לביתו , והכנו מראש דג מסריח , תלינו אותו מחוץ לדלת ביתו ושמנו מצלמה ליד הדלת. לא ידעתי עם באמת כדאי לי לצלם אותו ולהעלות את הסרטון אחר כך לאינטרנט אך החלטתי שזה אכזרי מידי וכיביתי אותה. צלצלנו בדלת , בתקווה שהוא יפתח. והוא אכן פתח את הדלת , הוא כל כך נבהל ונגעל מהדג עד שהוא בחיים יותר לא נגע בדגים ולא היה מסוגל לראות אותם גם. אבל עכשיו , אחרי כל מה שקרה אני רק מרגישה רע יותר עם עצמי , אבל אני עדיין לא מסוגלת לבוא עליו ולהגיד לו שאלה היינו אנחנו שעשינו את זה.

אנו חושבות שלאחר שמישהו נוקם , הוא מרגיש רגשות אשם ולכן הנקמה קשה יותר .

5. סרטון בנושא נקמה :




2 תגובות:

  1. לפי דעתנו העבודה מתומצתת מאוד ואפילו יותר מידי ולפי דעתנו אני חושב שהיה אפשר להרחיב יותר על הסבר המושג.

    השבמחק
  2. אנו עוד לא גמרנו להעלות את כל העבודה שלנו. ( :

    השבמחק