יום ראשון, 21 בפברואר 2010

העבודה של תהל פורת ותהילה אזולאי (:

עבודה בתנ"ך - פרשת המרגלים (:

תהל פורת ותהילה אזולאי .


1) הסבר היכן בא המושג\ ערך הזה לידי ביטוי בסיפור המרגלים.
סיפור המרגלים מתחיל כאשר ה' מצווה על משה לשלוח 12 מרגלים לארץ כנען בכדי לבדוק את טיבה, האם היא ראויה להתיישבות , אדמה פוריה וכו' ...לארץ 40 יום המרגלים חוזרים ממשימתם ועשרה מהם מציגים א הארץ באור שלילי . הם אומרים שהיא אינה מתאימה להתיישבות מפני שבארץ נמצאים העמלקים שהם עם גדול מבני ישראל והם לא יכולים להביסם ולא כדאי ללכת אפילו לנסות בכדי למנוע הפסדים , באותו רגע כאשר בני ישראל שמעו את בשורה זו הם נפלו בבכי רב . כולם באו עם בשורות רעות , שניים מהם כלב ויהושע שיבחו את הארץ , והציגו את טיבה ע"י הצגת הפירות המובחרים שהם קטפו מהארץ ושיבחו את כוחו של האל ואמרו שלא משנה איזה מכשול ייפול בידי בני ישראל ה' יצליח להתגבר עליו ולנצח . ופה מוטיב השקר הוא של עשרת המרגלים שהגזימו בדבריהם ושיקרו לגבי חלק מהעובדות לגבי הארץ והאמת היא של שני המרגלים שחשפו את טיבה של הארץ .


2) צטט את הקטע המתאים למושג/ ערך מתוך הפרקים, במדבר י"ג י"ד.

וַיְסַפְּרוּ-לוֹ, וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא--וְזֶה-פִּרְיָהּ. כח אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם. כט עֲמָלֵק יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב; וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי, יוֹשֵׁב בָּהָר, וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל-הַיָּם, וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן. ל וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר, עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ--כִּי-יָכוֹל נוּכַל, לָהּ. לא וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-עָלוּ עִמּוֹ, אָמְרוּ, לֹא נוּכַל, לַעֲלוֹת אֶל-הָעָם: כִּי-חָזָק הוּא, מִמֶּנּוּ. לב וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת. לג וְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק--מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם. א וַתִּשָּׂא, כָּל-הָעֵדָה, וַיִּתְּנוּ, אֶת-קוֹלָם; וַיִּבְכּוּ הָעָם, בַּלַּיְלָה הַהוּא. ב וַיִּלֹּנוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן, כֹּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם כָּל-הָעֵדָה, לוּ-מַתְנוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, אוֹ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה, לוּ-מָתְנוּ. ג וְלָמָה יְהוָה מֵבִיא אֹתָנוּ אֶל-הָאָרֶץ הַזֹּאת, לִנְפֹּל בַּחֶרֶב--נָשֵׁינוּ וְטַפֵּנוּ, יִהְיוּ לָבַז; הֲלוֹא טוֹב לָנוּ, שׁוּב מִצְרָיְמָה. ד וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ אֶל-אָחִיו: נִתְּנָה רֹאשׁ, וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה. ה וַיִּפֹּל מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, עַל-פְּנֵיהֶם, לִפְנֵי, כָּל-קְהַל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ו וִיהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן, וְכָלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה, מִן-הַתָּרִים, אֶת-הָאָרֶץ--קָרְעוּ, בִּגְדֵיהֶם. ז וַיֹּאמְרוּ, אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: הָאָרֶץ, אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ--טוֹבָה הָאָרֶץ, מְאֹד מְאֹד. ח אִם-חָפֵץ בָּנוּ, יְהוָה--וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל-הָאָרֶץ הַזֹּאת, וּנְתָנָהּ לָנוּ: אֶרֶץ, אֲשֶׁר-הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ. ט אַךְ בַּיהוָה, אַל-תִּמְרֹדוּ, וְאַתֶּם אַל-תִּירְאוּ אֶת-עַם הָאָרֶץ, כִּי לַחְמֵנוּ הֵם; סָר צִלָּם מֵעֲלֵיהֶם וַיהוָה אִתָּנוּ, אַל-תִּירָאֻם.


3) הסבר אותו במילותיך. בדבריך התייחס לערך \ מושג אותו קבלת והסבר כיצד הוא בא לידי ביטוי בקטע.
אמת ושקר זהו ביטוי המשומש על – ידינו במהלך היומיום .
לעיתים אנו משתמשים בשקר בכדי להוציא את עצמנו מידי חובה , או כאשר אנו מסתירים את האמת או שאנו משקרים למען מטרות טובות .
האמת , לא כל בני האדם יודעים להשתמש בה בזמן הנכון ולהגיד את האמת כשצריך , היא יכולה לפתור המון בעיות אם רק כל אחד יידע ויספר את האמת . לסיכום , אמת ושקר זהו ביטוי \ מושג שצריך להשתמש בו בתבונה , לדעת מתי להגיד את האמת ולדעת שאסור לשקר (:


4) כתוב סיפור אישי מחייך או מחיי משפחתך או סביבתך הקרובה הקשור לערך\ מושג שקבלת. אורך הסיפור כ-100מילים.

הסיפור שלנו שקשור לאמת \ שקר :
אנחנו נספר על סיפור שקשור באחות של אחת מאיתנו. לא ננקוב בשמות. נקרא לה ליאן. לפני כמה שנים ליאן סיפרה להוריה שהיא יוצאת עם חברים לבלות במועדון כלשהו. היא הייתה בת 17. ותנחשו מה ? היא באמת הלכה לבלות ! לבנים שהיא הייתה איתם , לכמה מהם היה אופנוע והם ניסו לשכנע אותה לבוא איתם ל"סיבוב" כמו שאומרים. ליאן פחדה , אמרה להם לא . אבל לבסוף חברותיה שכנעו אותה והיא הסכימה. כמובן שגם חברותיה עלו על האופנוע . במשך ה"סיבוב" שהם נסעו עם האופנוע , לרוע המזל אחותי הייתה על אופנוע שעשה תאונה . כמובן שהיא הייתה בבית חולים וכל הסיפור של האופנוע התגלה . הוריה של ליאן כעסו עליה נורא . ליאן לא סיפרה להוריה שהיא נוסעת על אופנוע , וגם אם היא הייתה מספרת הוריה היו אומרים שהם לא מסכימים . זה היה נורא מסוכן מה שהיא עשתה. כמובן שהיא קיבלה עונש. עונש חמור ביותר. העונש שהיא קיבלה היה לא לצאת מהבית חצי שנה. חצי שנה !!! לא הלכה לחברות , לא הלכה למסיבות , לימי הולדת , לכלום ! מהבית ספר ישר לבית. אבל לפחות היא הבינה שלשקר יש רגליים ולא כדאי לשקר. מאז היא פוחדת מלשקר להוריה .


5. מצא ב-YouTube סרטון מתאים לערך/מושג שקבלת והטבע אותו בבלוג.

רוני לא הצלחנו להטביע אותו בבלוג לכן ניתן לך קישור : http://www.youtube.com/watch?v=a8yZcvoTYEE


6. הכן פוסטר לערך/מושג אשר בחרת.
הפוסטר למעלה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה