יום שבת, 6 במרץ 2010

פרשת המרגלים-בת-גל פרחת [ :


פרשת המרגלים-אמת ושקר [ :
1.כך דרכם של מספרי הלשון הרע פותחין ברעה ומשלימין בטובה כלומר , אדם מבין שעל מנת שיקשיבו לו עליו להפנות את תשומת לב האנשים אליו , וכמו שכלב מהסה את העם אל משה ורק לאחר מכן אומר את דבריו , כך גם המרגלים עושים פעולה שתמשוך את תשומת לב האנשים להקשיב , ורק אז אומרים את אשר רצו לומר . הפתיחה בתיאור אמיתי , טוב \ לא נועדה רק בשביל להפנות תשומת לב שאנשים יקשיבו , הפתיחה בטוב נובעת מתוך הבנה שהעם לא יאמין לתיאור שכולו מתחילה ועד הסוף רע . לא ייתכן שהכול רע בארץ , שאין טיפת טוב , המציאות מורכבת יותר-יש בה צדדים גבוהים וצדדים נמוכים . תיאור שכולו רע מחשיד , נשמע לא אובייקטיבי , לא אמין וכמו כן "כלו הפך לבן-טהור הוא " . המרגלים יודעים זאת , ועל מנת שיאמינו לדבריהם הרעים , השקריים, הם מתבלים אותם בקצת טוב , בקורטוב אמת , כך דרכם של מספרי לשון הרע-זוהי הטקטיקה . ואולם נראה שהפתיחה בתיאור הארץ כטובה היא אינה טקטיקה כלל . עצם העובדה שהמרגלים מבינים שהעם לא יאמין לתיאור שכולו רע , משקפת שגם הם בעצמם מבינים שהמציאות אינה יכולה להיות רעה באופן מוחלט . בעצמם הם מבינים שבארץ יש גם טוב . מבינים הם שהמציאות באמת מורכבת-יש בה טוב ורע , אמת ושקר משתמשים בה בערבוביא . כשבאו המרגלים לארץ , רצו לתור אותה כך , לראות את הטוב ולראות את הרע באופן מוחלט .

2. כז וַיְסַפְּרוּ-לוֹ, וַיֹּאמְרוּ, בָּאנוּ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ; וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, הִוא--וְזֶה-פִּרְיָהּ. כח אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם, הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ; וְהֶעָרִים, בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד, וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק, רָאִינוּ שָׁם. כט עֲמָלֵק יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב; וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי, יוֹשֵׁב בָּהָר, וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל-הַיָּם, וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן. ל וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר, עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ--כִּי-יָכוֹל נוּכַל, לָהּ. לא וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-עָלוּ עִמּוֹ, אָמְרוּ, לֹא נוּכַל, לַעֲלוֹת אֶל-הָעָם: כִּי-חָזָק הוּא, מִמֶּנּוּ. לב וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ, אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ, אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-רָאִינוּ בְתוֹכָהּ, אַנְשֵׁי מִדּוֹת. לג וְשָׁם רָאִינוּ, אֶת-הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק--מִן-הַנְּפִלִים; וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם.

3. "אמת" היא דרך המיצוע. הנטייה לימין, להחמיר עם עצמו או למצוא בעצמו חסרונות שאינם נכונים, וכן הנטייה לשמאל, להקל עם עצמו או לכסות על חסרונות אמיתיים – שתיהן אינן דרך האמת. שקר הינו המכפלה של שקר בשקר, או של אמת בשקר . השקר נבדל מהאמת רק בכך שמכפלת האמת באמת נותנת אמת ולא שקר. תכונה זו הופכת אותו ליותר פופולרי מאמת.מדוע רבים אוהבי השקר ומועטים אוהבי האמת? משום שאת השקר אפשר לאהוב באמת, אבל את האמת אי-אפשר לאהוב בשקר.שאלו חסידים את רבי ישעיה מדוע בני-האדם שונאים את האמת. השיב להם: מכיוון שהם מפחדים ממנה. שאלוהו שוב: מדוע שונאים את הצדק. השיב להם: מכיוון שהוא מפריע. הביטוי בא ליידי בקטע בכך שהמרגלים רוצים להגיד את האמת לעם ולא לשקר למרות שהקשר עדיף להם .

4.ילד בגיל 10 שחזר הביתה מבית הספר בשעה 11 בבוקר . אימא שלו פותחת את הדלת , מופתעת ושואלת אותו : "דני מה קרה ?" .אז הוא אומר לה "זרקו אותי מבית ספר" , היא עונה לו "למה זרקו אותך מבית ספר ?" הבן עונה "כי אני יודע חשבון" . האם : "מה זאת אומרת , בגלל שאתה יודע חשבון זרקו אותך מבית הספר ? , אולי תספר לי איזה תרגיל בחשבון פתרת שבגללו זרקו אותך מבית הספר" . אז הוא אומר לה "פשוט אימא , היה שיעור חשבון ואחריו היה שיעור טבע . ה
מורה לטבע שאל אותי אם הכנתי שיעורים ? . אמרתי לו שכן , הוא אמר אפשר לראות ? . אמרתי לו בוודאי והוא ראה" האם : "מה זאת אומרת ?" הבן : "הוא ראה שלא הכנתי שיעורים והוא זרק אותי הביתה" . האם : "מה שיקרת ? " הבן עונה לה : "זו צורה מאוד מעניינת להסתכל על הדברים אבל אם זה מה שאת רוצה אז כן שיקרתי" . האם : "למה שיקרת ?" . הבן : "אמרתי לך למה כי אני יודע חשבון" . האם : "מזה קשור לחשבון ?" . הבן : "אני יסביר לך , המורה שאל אותי אם הכנתי שיעורים , אם אני אומר לו שלא הכנתי 50 אחוז המורה זורק אותי הביתה כי לא הכנתי שיעורים אבל יש 50 אחוז שהוא משאיר אותי כי אמרתי את האמת . אם אני אומר לו שכן הכנתי שיעורים למרות שלא הכנתי , 50 אחוז הוא יבדוק ו-50 אחוז הוא לא יבדוק . אם הוא לא יבדוק אני נישאר בבית ספר אבל אם הוא יבדוק אנחנו חוזרים ל-50 אחוז הקודמים : אולי ישלח אותי הביתה ואולי ישאיר אותי . אימא למה את כועסת ? מה היית עושה במקומי ?" .




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה